Facepalm č.12: "Já to tak prostě píšu!"

15. října 2013 v 11:35 | Myší královna |  Facepalm
Milánci,

jsem si vědoma toho, že občas nepřiměřeně kafrám stran toho, co přečtu. Kritizovat vlastně umím víc, než psát. Nejsem Tereza Matoušková, abych vám poradila super triky a tipy na to, jak se stát spisovatelkou, protože to sama nevím. Zkrátka a dobře jsem ještě nebyla schopná nic napsat, ani vydat, tak svoji přechytralost obhajuju studijním oborem, což ze mě dělá fouňu. Není ale pravda, že bych se chtěla vytahovat. Zkrátka mě někteří z vás tak nějak serou. Jako čtenáře. Ne jako filologa.


(Tak jo, možná trochu jako filologa).
Mojí vášní jsou literární servery plné nanynek, co si myslí, že když přečetly všechny díly Stmívání a mají v počítači Word, můžou rovnou zkrátka něco napsat. To jim nikdo nebere. Otázkou je, jak někoho přinutit to číst. Je fakt, že pokud někdo píše naprosto famózně, tak čtenář promine hrubky a opomíjení typografických pravidel - budiž, se zavřenými kuřími oky. Chyby nebo překlepy dělá každý a mně se alespoň jednou za měsíc stane, že mi někdo i na tomto blogu opraví hrubky. No, ale pokud vydáte shit a ještě ho napíšete jako prase, pak se nedivte, že vás za to někdo nepochválí. Nikoho nezajímá, kolik práce jste si s tím dali (myšleno obecně - nejsem ten, kdo by kázal vodu a pil víno), kolik Bravíček jste nastudovali při hledání zajímavého syžetu, už devětkrát obšlehnutého. Je mi totálně u prdele, že na Krásné jste za to dostali pět hvězdiček a paní učitelka říkala, že jste napsali nejkrásnější charakteristiku na téma "Moje maminka" ze třídy.

Teď vůbec neřeším nějaké pitomé slohovky, tam si pište, co chcete, to mě nezajímá, protože mi to nikdo nestrká pod nos. Řeším lidi, kteří zahlcují blogy a literární servery věcmi, které stojí za houby, a když jim někdo řekne pravdu, tak se naštvou, protože "mě to nikdo nenutí číst".

Zvláštní věcí je poezie. Vlastně jí moc nerozumím, současná, moderní poezie bez interpunkce mě vytáčí a nemám pro to cit. Jenomže to, že zasadíte verše jako "láska-páska" nebo "k.kot-kompot" do "poměrně logického kontextu", neznamená, že jste napsali báseň. Je nutná nějaká vášeň, cit pro volbu slova, pro verš, pro tempo. Rovněž blitky o ranním zpoždění tramvaje nejsou básní, když je "odenterujete". Oddělte je třeba dvaceti entery, možná to bude zajímavá miniatura (nevím, modernímu umění zkrátka nerozumím, nechápu jej), ale plnohodnotná báseň hodná recitování to rozhodně není.

No ale próza, to je jiný majstrštik. Próza má svá pravidla: román má svá pravidla, novela má svá pravidla, povídka má svá pravidla. Ale není to nic svazujícího, kamarádi. Je to sled naprosto logických pravidel, které se formují celá staletí globálně, po celém světě. Zná je podvědomě každý, kdo viděl knihu alespoň z Měsíce. Tím, že poserete sled přímé řeči, si nebudujete image inovátora, ale křupana a nevzdělance. Současní spisovatelé byli málokdy vysokoškolsky vzdělaní nebo géniové v literární historii, ale četli rozhodně víc, než poslední díl Gossip Girl. Úspěšní spisovatelé čtou hlavně klasiky a nekomerční autory. Vštěpují si přirozenou cestou poznatky, zajímavé motivy, ale i typografická I PRAVOPISNÁ pravidla.

Prosím Vás, (hlavně) dámy, používejte opravy ve Wordu. O kvalitě produktů Microsoftu se hodně polemizuje, ale vězte, že pan Svorka není idiot, když vám radí, že znamínka interpunkce (rozumějte TOHLE: ,.?!) jsou z pravé strany ohraničeny mezerou. Není šáhlý, když vám radí, že sloveso "sem" neexistuje, že neexistuje něco jako "větřák" nebo že se výpověď v přímé řeči, vyjma otázky a zvolání, zakončuje čárkou, uvozovací věta pokračuje malým písmenem a tečka je až na konci. Fakt to neprogramoval analfabet. TAK SE TO, SAKRA, PÍŠE!

Důvod, proč pan Svorka podškrtává cizí jména je ten, že jsou cizí. Buď to píšeš blbě, nebo jsi anglofilní trapák, co má potřebu všechno situovat na místa, kam se stejně nikdy nedostaneš.

A odpovědí, že "TO TAK PROSTĚ VY PÍŠETE" se jen shazujete. Možná si vaše kamarádky z blogu o One Direction (fakt se mi to stalo) myslí opak, ale shazujete se vy. Pokud se chcete jen něčím vytahovat, nepište a buďte krásné. Ale pokud chcete jednou opravdu vydávat knihy, budete se muset smířit s trochou konstruktivní kritiky minimálně co se pravopisu a typografie týče. MINIMÁLNĚ. Nelíbí se ti? No tak si nakašli.

Zdroj obrázku: Amanda Patterson, Tumblr
 


Komentáře

1 Hanyuu Hanyuu | Web | 15. října 2013 v 12:34 | Reagovat

Já na veškeré internetové povídky úplně zanevřela a nejsem schopná to číst. (I když, ono už to není jen záležitostí povídek, ale dokonce i některých vydaných knih)
Nejsem žádná samozvaná spisovatelka, nikdy jsem nepsala, nepíšu a ani psát nebudu. Jsem jen čtenář, ale i tak si myslím, že mám právo někomu mluvit do jeho psaného díla, když se mi to, čistě jako čtenáři, prostě nelíbí.
Každý si o sobě myslí, kdoví jak není dobrý spisovatel, když ho napadne nějaká kravina, kterou stejně už okoukal odjinud. To nejhorší na tom je, že takoví lidé mají talent na to, opisovat od kravin, které už opsaly kravinu jinou, která snad možná někdy vzešla z něčeho, co opsalo něco, co bylo docela dobré :D
A že tě nikdo nenutí to číst? To mají sice pravdu, ale když to publikují na internetu, musí počítat i s tím, že se k tomu, mimo jejich kamarádky, dostane inteligentní jedinec, který jim to bude kritizovat. :-D

2 Eťa Eťa | Web | 15. října 2013 v 12:46 | Reagovat

WAu pěkně dlouhý článek :) :D

3 myší královna myší královna | E-mail | Web | 15. října 2013 v 13:26 | Reagovat

[2]: DLOUHÝ??? Vždyť je to dlouhé jako normální časopisový článek!

4 Thalia Contostavlos Thalia Contostavlos | E-mail | Web | 15. října 2013 v 14:41 | Reagovat

Taky mám zkušenosti s tím, že jsem někomu opravila chyby v článku a slečna se na mě naštvala s tím, že jí nemám shazovat dílo, na kterém pracovala celou půl hodinu. Napsala jsem jí, že pokud píše blog, měla by počítat s tím, že to někdo bude číst a tudíž by měla umět přijímat kritiku. Odepsala mi, že s kritikou nemá problém, ale nenávidí, když jí někdo shazuje články ... dál už jsem se s ní nesrabila :D

5 M. M. | Web | 15. října 2013 v 14:58 | Reagovat

Ty tomu nerozumíš, dělat hrubky je otázka stylu! Alespoň tedy tak jsem to pochopil, když mi bylo řečeno: "Víš, ne každej chce třeba psát gramaticky správně!" Nebo: "Jestli ti to nedošlo, tak nějaký chyby dělám záměrně!"
Takže... tak. Já tedy nerad kritizuji, sám mám určitě někde chyby, ale narazil jsem na článek, ve kterém jedna slečna kritizovala a sama psala jako Tatar, takže mi to nedalo... :-x

6 myší královna myší královna | E-mail | Web | 15. října 2013 v 15:57 | Reagovat

[4]:[5]: Mi bloggeři mi rozumějí! :D

7 M. M. | Web | 15. října 2013 v 16:17 | Reagovat

Nedalo mi to a musel jsem se podívat, co mi tam psala dál (nechal jsem tu diskuzi pak vyšumět, co z toho) a vidím nádhernou větu: "Kdybych pravopisně psát chtěla, tak tak píšu." Takže tedy takhle a ještě fungl nový význam slova pravopisně. A prý se mám ještě kopnout do hlavy nebo co, mi vzkazuje.
Má to cenu? :-D

8 Lillen A. Blake Lillen A. Blake | Web | 15. října 2013 v 19:25 | Reagovat

Je to hodně ostré, ale máš čtivý styl, je to hodně dobré. "Žeru to"...
Holka, ty bys měla psát do novin nebo do něčeho, uvítala bych to určitě líp.
Neříkám, že jsem génius světa nebo že umím psát nebo tak něco (spíše naopak). Ale tohle... po facebookové řeči "lajkuju".
(LB)

9 Melanie Melanie | Web | 15. října 2013 v 19:27 | Reagovat

[4]: Ano, půl hodina, to je táák strašně dlouhá doba pro napsání díla, to potom musela být přepracovaná :-/

Cca před půl rokem jsem narazila na jednu povídku, která se fakt nedala číst - děj sem radši ani psát nebudu, ale ta stylistika, to bylo fakt něco. Tak jsem jí napsala do komentáře pár základních věcí. Za půl hodiny můj komentář zmizel a na blogu se mi objevilo něco něco typu: "Vyliž si prdel, ty krávo namyšlená!" Podepsaná sexy anonimka :-* a adresa blogu samozřejmě nebyla :D

10 Lillen A. Blake Lillen A. Blake | Web | 15. října 2013 v 19:28 | Reagovat

*uvítala bych to víc*, hodila by ses tam. Omlouvám se, často píšu nesmysly - nejen do komentářů. Promiň.

11 myší královna myší královna | E-mail | Web | 15. října 2013 v 19:30 | Reagovat

[9]: No tak to je ukázkový případ :D

[10]: Když mě žádné nechtějí :)) Já chtěla psát pro nějaký pánský časopis, ale nějak mi to nejde.

12 mengano mengano | E-mail | Web | 16. října 2013 v 6:48 | Reagovat

Výborně, filoložko:)
V dnešní době se umělcem cití být každý (lépe řečeno každá), kdo zvládne abecedu. Znalosti stylistiky a gramatiky téměř nulové, sebevědomí a arogance nebes se dotýkající.
Od nějaké "gramatické osvěty" jsem na určitých blozích dávno upustila, protože na to prostě nemám nervy. Ty holky v drtivé většině případů nic slyšet nechtějí, mají to dobře a basta:)
Považuji ovšem za zdrcující, když si v profilu takovéhle patlalky přečtu, že studuje střední školu a nebo dokonce vysokou. To nechápu :-)

13 Slaya Slaya | 17. října 2013 v 0:41 | Reagovat

Mně zas vadí taková ta kritika, kdy komentátor nic pořádného nenapíše, jen vypíše dvě gramatické chyby co tam po dlouhém hledání našel a dodá že je autor textu vypatlaný nevzdělaný dement.

Sama sice občas něco napíšu, ale většinou mi to nepřijde dostatečné na to abych to publikovala - možná proto, že kritiku nesu velmi těžce :-D

14 Tai Todd Tai Todd | Web | 18. října 2013 v 11:28 | Reagovat

Já už ani povídky na netu nečtu, protože když už něco třeba trošku zkritizuju a nelezu autorce do zadku samým "Krása, úžasný" a podobně, co dvacet přede mnou, hned jsem ta pitomá, co jen hledá chyby a podobně, byť napíšu sebelepší radu a názor, ale protože mám něco proti, hned jem ta špatná.Ať už upozorním na chybu nebo na nějakou pitomost v textu. Nikdy nepíšu jen "tam a tam máš chybu", s tím se setkávám často a stejně, jak píše Slaya mi to dost vadí, seru se s dlouhým článkem, třeba přehlédnu nějakou chybu nebo udělám překlep, což se může stát každému a nějaký chytrák mi místo názoru a případného upozornění na chybu napíše jen to, že mám někde blbě čárku.Kdyby mi to připsal k názoru na článek, neřeknu ani bé, ale že je to jediné, čeho si všimne a dělá ze mě akorát blbce, co s těží vyšel základku, to mi dost vadí. Sama píšu povídky roky, ale já tak ulehčuju mozku, nepovažuju se za nějakého písálka.Jak nějaký nápad nesepíšu, straší mi v hlavě, ale na net to nedávám, píšu si spíš sama pro sebe a pro pár lidí, co si to rádi přečtou a řeknou mi svůj názor, nejen proto, že internet je plný chytráků, co se často vyžívají v hledání chyb, ale názoru se člověk nedočká.

15 Kamm Kamm | Web | 18. října 2013 v 13:12 | Reagovat

Ach jo, pod to bych se podepsala. :D Všichni děláme chyby, ale ne všichni to umíme přiznat.

16 taradorizp taradorizp | E-mail | Web | 18. října 2013 v 13:31 | Reagovat

Beztak jim všichni jenom závidíte! :-D A vůbec - nejdřív si něco napište sami a pak až kritizujte.

Bohužel tohle je všude. Minule jsem narazila na FB stránku nějaký pseudofotografky - fotky příšerný, úpravy ještě příšernější. Pod názvem stránky měla napsáno: "Komu se to nelíbí, ať nekomentuje." Co k tomu říct no...

17 Norrora Norrora | Web | 18. října 2013 v 15:22 | Reagovat

Takhle jsem taky narazila na jeden blog, prosímtě, koukni se na můj blog, mám tam o tom i článek. A kdyžtak zkoukni i blog, o který se jedná :-!, je tam zmíněný.  Díky.

18 Noël Almi Noël Almi | E-mail | Web | 18. října 2013 v 15:33 | Reagovat

Skvělý článek!
Vždycky si lámu hlavu tím, proč si nikdo ty chyby neopravuje, když to Word servíruje přímo pod čumák.
P.S. Neodpustím si to, ale protože sázím na to, že mě mé oči a mozek neklamou, v jedné větě ti chybí čárka.

19 Teeda Teeda | Web | 18. října 2013 v 16:05 | Reagovat

Taky tu na blogu už žádný povídky nečtu... vyrostla bych z kůže. Vždycky to člověku jen zkazí náladu, naštve, vyvolá pocit zmaru a hlavně rozhořčení nad nebetyčnou blbostí a namyšleností některých jedinců.

20 Míša Míša | E-mail | Web | 18. října 2013 v 16:09 | Reagovat

Pan Svorka :) Toho už jsem dlouho neviděla. Nejlepší přítel "spisovatele". Dlouho jsem tu nebyla a zapomněla jsem, jak dobře a poutavě píšeš. Vážně skvěle napsaný článek. Také doufám, že si ho přečte co nejvíce lidí.  

Na internetu žádná díla nečtu a ani své tam nikdy nehodlám umisťovat. Nemám na to nervy ani z jedné strany.

21 Míša Míša | E-mail | Web | 18. října 2013 v 16:11 | Reagovat

[16]: Dneska je fotograf každý, kdo má foťák, spisovatel každý, kdo má pc. Všichni nějak pozapomněli, že kritika je to, co Tě posune dále.

22 Tolpen Tolpen | Web | 18. října 2013 v 16:23 | Reagovat

Souhlasím, protože číst spoustu věcí (a nejenom povídek) je někdy vážně hrůza.
Jsem ta pravá, co tohle říká, protože já a moje překlepy... :-D

23 Arvari Arvari | E-mail | Web | 18. října 2013 v 16:36 | Reagovat

Já ti nevím. S tím článkem rozhodně souhlasím, lidi by si mohli dát na psaní trochu záležet, neházet na net svoje první pokusy, občas si to po sobě přečíst a snažit se zlepšovat. Měli by to dělat. Ale upřímně, kdo nebude chtít, ten to dělat prostě nezačne. Jediný, co mě utěšuje, je to, že to fakt číst NEMUSÍM, a taky většinou nečtu. =D Když se ty holky nebudou chtít zlepšovat, tak to nikam nedotáhnou. A časem je to psaní prostě přestane bavit. Zatím ať si dělají, co chtějí, i to mizerný psaní někomu nenáročnýmu přinese radost...

24 howrsegraficka howrsegraficka | E-mail | Web | 18. října 2013 v 17:32 | Reagovat

Hustý! Dlouhý jak náš domácí úkol z češtiny! :D

25 Nosferatu Psiren, NEblahé paměti Nosferatu Psiren, NEblahé paměti | E-mail | Web | 18. října 2013 v 17:35 | Reagovat

Nejlepší jsou fanfikce.
Nejen, že postavy se chovají iracionálně, ale celkově se to nedá číst. Vůbec. Všude vykřičníky, nebo absence čárek, popřípadě nesmysly typu "spadl strašně rychle, ale vlastně hrozně pomalu".
Vážně, někdy (většinou) se člověk opravdu pobaví :-D

26 Nosferatu Psiren, NEblahé paměti Nosferatu Psiren, NEblahé paměti | E-mail | Web | 18. října 2013 v 17:36 | Reagovat

[24]: o to asi nejde...nebo jo? O_O

27 sarush ef sarush ef | Web | 18. října 2013 v 17:52 | Reagovat

Víceméně souhlas. Řekla jsi to hezky.

28 Aati Aati | Web | 18. října 2013 v 18:33 | Reagovat

Nějaké i ty méně povedené práce bych nehodnotila tak prudce, když se autor snaží, protože věřím, že se jednoho dne vypracuje :) ale jak píšeš; poslední číslo Bravíčka a podobných časopísQů a QnížečeQ jim vážně moc nepomůžou.

29 Míša Míša | Web | 18. října 2013 v 18:39 | Reagovat

:-) Já musím souhlasit, že je to nepříjemné, ale na jednu stranu zase musím uznat, že mi dělá obrovský problém několik slov, v nichž ustavičně chybuji. Ztratit, Skončit, ZapomNěl, .. a tak... a už několik let si to nejsem schopá zapamatovat, vždycky si zjistím, jak se to píše, ale když to mám pak použít, nejsem si jistá :D

30 abigaill abigaill | Web | 18. října 2013 v 18:50 | Reagovat

Já to vidím asi trochu z té jiné stránky. Píšu dlouho a ráda a nehodlám na to nic měnit. Zbožňuju pocit, že si to někdo přečte a pak mi to pochválí, ale i zkritizuje, to k tomu jednoduše patří. Nic nezabrání, abych se vzdala něčeho, co dělám ráda.
A že neumím psát hezky česky? Vážně se snažím, poslouchám Word a je pravda, že jsem toho hodně pochytila, ale věci jako ji/jí a mě/mně jsou pro mě/mně stále španělská vesnice. Můžu tu poučku slyšet stokrát, ale stejně, když píšu, nedokážu se soustředit na děj a zároveň na to, co tam má být za tvar. Nevím, asi jsem nenapravitelná a už jsem slyšela snad stokrát: bylo to dobrý, jen kdyby tam nebyly ty hrubky...
Vím to a tak odpovídám prostě: Nemůžu si pomoct, ale jestli chceš, můžeš mi to opravit, já budu jedině ráda :) (u krátkých věcí proč ne, ale u 100 stránek? To už si pak každý rozmyslí...)

31 NathMalorin NathMalorin | Web | 18. října 2013 v 18:57 | Reagovat

Sama bych to nepopsala jinak. A určitě ne lépe.
Někdy se sama s časovým odstupem hrozím, co jsem to napsala....
Když jsem si psávala do šuplíku, psala jsem tak trochu (úplně) špatně přímou řeč. :)
Ale v tom vlastně ten problém není. Nesnáším, když se někomu snažím poradit, a on mě odpálkuje, že prý jsem "hater"...
Vždycky jsem se snažila oddělovat kritiku od destruktivních komentářů, vždycky jsem za ni poděkovala. Tak doufám, že jsem se nijak neprovinila.
Hmm, když tak čtu komentáře... vážně bys měla psát do novin :D

32 Elizabeth Elizabeth | Web | 18. října 2013 v 19:00 | Reagovat

Neříkám, že píši nějak světoborně, ale jako korektorka na jedné stránce ti plně rozumím. Chodí tam hrůzy a ještě horší je to opravovat.
Bohužel, většina těch holek si myslí, že je to tak dobře. Někdy jsou malé, neví o tom, že se to má psát tak a tak. A co se týče děje - proč by to měly měnit, když jim x-holek napíše, jak je to krásné a dokonalé? Dost smutné.

[30]: Většinu věcí si neuhlídám při psaní, ale stačí si to po sobě přečíst - klidně i s odstupem několika minut či hodin. To pomůže. :)

33 Nisharya Nisharya | Web | 18. října 2013 v 19:25 | Reagovat

Toto fakt nenávidím. Jednému dievčaťu na blogu som napísala, že má poviedku, ktorá sa nápadne podobá na jednu knihu. Nad poviedkou totiž mala napísané že všetko je jej vlastná tvorba, vlastný príbeh vymyslený z jej hlavy. Pod článkom bolo asi 7 komentárov, ako úžasne píše, a akú má super fantáziu. Ja som jej napísala komentár a asi o 40 sekúnd tam odpísala, že nech sa nevyvyšujem, nech jej ukážem svoju tvorbu , keď som taká múdra.
Odpovedala som tak, že nič nepíšem, takže jej tam nič nepošlem (aj keby to bola najlepšia poviedka na svete , tak by ju skritizovala). Ona na to, že potom nemám právo ju kritizovať.

Jedna moja kamarátka , má blog vlastne iba kvôli mne. Ja som ju vlastne na všetky veci naviedla, napr. na čítanie. Podľa jej gramatických chýb z ktorých sa dá jedine vyškriabať si oči, by všetci tipovali , že neprečítala ani jednu.
Číta však priemerne jednu knihu do týždňa. Ak ju to nadchne tak aj viac. Takže nie vždy to tak je.
Ja sa ju snažím na chyby upozorňovať, ale nie vždy to prijme.

Sama viem, že nemám najlepšie poviedky. Môj príbeh Hra rezieb má podľa mňa zaujímavú ideu, ale štylistika sa mi tam veľmi nepozdáva. A navyše dej mi príde trochu splašený. Ake kritiku rada prijmem, a ak by ma niekto zhadzoval, tak to tam nechám , veď to je jeho hanba.

Článok bol veľmi čítavý , ale prišlo mi trocha výsmešné, že píšeš, čo je napr. interpunkcia. (Toto vie fakt každý. Síce nikdy netreba podceňovať hlúposť ľudí.)
Som však rada, že sa tomu niekto venoval, a je to na hlavnej obrazovke blog.cz. Možno si aj tí čo píšu takýmito spôsobmi, uvedomia , že takto to vážne nejde.

34 amelie amelie | 18. října 2013 v 19:34 | Reagovat

[6]: nejen bloggeři!

35 myší královna myší královna | E-mail | Web | 18. října 2013 v 19:38 | Reagovat

[18]: Zkontroluju, díky! :-D

[25]: Fanfikce jsem taky psávala, docela jsem se na nich trénovala. A jo, Ben Kowalewicz byl do mě solidně iracionálni. :-D

[30]: Od něčeho, co se tváří jako literární dílo, se dobrý pravopis očekává. Ale jak jsem psala v článku: když je obsah o ničem, měl by být dobře alespoň pravopis. Já osobně to vidím i obráceně. :)

[33]: Je mi líto, pokud to někoho urazí. Vím, že svět je černobílý. :-) Ale tahle rubrika je tak stylizovaná. A taky mě baví satira. :-D

Jinak díky všem za komentáře, jsem moc ráda, že se článek líbil.

36 Kariol Kariol | Web | 18. října 2013 v 19:40 | Reagovat

Souhlasím. Psát může každý, ale pokud chce někdo psát, měl by jednak snášet kritiku, bez které to prostě nejde, a třeba se z ní i poučit. A potom by samozřejmě měl vědět, co píše, jak to psát a jak by to celkově mělo vypadat. Já se snažím při psaní dbát na pravopis, takže hrubky ani špatné psaní interpunkčních znamének snad mým problémem nejsou. Pravda, tu typografii ještě příliš nezvládám, ale to chce čas a vážně toho ještě musím hodně přečíst.
Nicméně s tebou souhlasím!

37 Hope Hope | Web | 18. října 2013 v 19:51 | Reagovat

jeden můj "čtenář" (četl všechno jenom proto, aby to proti mně následně použil) mi opravoval všechny hrubky (jo, občas se mi nějaká taková povede) a překlepy (protože napsat č místo š je překlep), ale sám vůbec neznal čárky nebo snad vyjmenovaná slova (neustále používal nesmysli - ano, takhle to psal) a když jsem ho na to upozornila, protože tohle mě prostě vytáčí už od základky, tak mi řekl, že to tak píše schválně...určitě se najde takových lidí víc, ale teda od nich nic nečtu...poslední dobou (asi tak dva roky) mě neskutečně točí i používání w místo v...taková slova obcházím obloukem!
jinak vím, že kamarádka na Word nadává, ale mně vždycky všechno opravil (dokud jsem tady v Londýně před pár měsíci nepřešla na anglický, protože i když jsem si tam nastavila češtinu, tak je anglický a gramatiku mi vždycky hlásí bez chyb, což je hodně podezřelé :-D )

38 Elly a Lily Elly a Lily | Web | 18. října 2013 v 20:04 | Reagovat

Super co dodat mas nadherny blog zajimavy clanky mrkni se i na muj http://loveandsadness.blog.cz/ :-)

39 Rajče&Ripper Rajče&Ripper | E-mail | Web | 18. října 2013 v 20:26 | Reagovat

Již několik měsíců uvažujeme o založení projektu Zakažme literární tvorbu, který by podchytil podobné výplody a jejich autorům usekl prsty na rukou. Bohužel nám chybí technologie, finanční podpora a dobrovolníci pro optimální nastavení sekáčků. Každopádně veškerá naše iniciativa je poháněna Facebookem, kde ony autorky své výplody zveřejňují..
Nyní, když však víme, že čtenářky Stmívání jsou schopny produkovat psané slovo na blozích, může být náš výzkum obnoven! S novým zdrojem dementních povídek a básní (absolutně nejhorší z nich máme v držení my, o tom žádná) se nám snad brzy podaří dovést projekt do zdárného konce, převelice Ti děkujeme!

40 Ainree Ainree | Web | 18. října 2013 v 20:27 | Reagovat

Jenže, když si to si člověk napíše nějaké literární díl(k)o k sobě na blog, tak tě to skutečně nikdo číst nenutí!
Mě zase jakožto autorku serou (když použiju Tvůj výraz) rýpalové, kteří se vystupují stylem - Sežral(a) jsem všechnu moudrost světa.
A aby nedošlo k omylu, tak studuju Český jazyk a lit. na VŠ :-) a rozhodně netvrdím, že bych byla dobrá autorka. Ale píšu ráda a lidi jako Ty, mi kazí radost z tvoření.

41 hogreta hogreta | E-mail | Web | 18. října 2013 v 21:13 | Reagovat

Tak podle mě je důležité, jak se kritika položí. Jasně, že když vidím milion pravopisných a stylistických chyb, tak mám chuď si omlátit hlavu o klávesnici.

Jenomže potom se na to podívám z druhé stránky... Podívám se na věk autora - nemůžu přece po dvanáctiletém dítěti chtít, aby psalo bez chyb. A že nemá psát, když to neumí? A kdy se to má naučit? Takovou dívku (ono to většinou bývají dívky) hlavně nechci demotivovat od psaní a čtení. V dnešní době se čte velmi málo. Každá přečtená knížka se počítá. Takže je hodně důležité, jak se kritika podá. Většinou napíšu něco ve stylu: "Myslím si, že se máš ve psaní ještě dost učit, ale když se budeš snažit, můžeš to dotáhnout daleko - třeba kdybys dávala za tečky a čárky mezeru, čtenáři by se to dobře četlo. Stačí taková malá hloupost a tvoje povídka zaujme mnohem více lidí:)." Na něco takového snad ani nejde reagovat agresivním "nikdo tě to nenutí číst". Blog je fajn i v tom, že se můžou vyjadřovat i děti - děti, které třeba danou věc ani ve škole nebraly, takže třeba ani neví, jak je to správně. Takové lidi je důležité opravit a motivovat, ne buzerovat. A mezi tím je, podlě mě, hrozně tenká hranice.

Jako jasně, taky mě někdy takové "povídky" rozčilují. Ale vždycky se snažím poradit citlivě a jen s tím nejlepším úmyslem. A když někdo moji radu nepřijme? Jeho věc, už to prostě neřeším. Komu není rady, tomu není pomoci:).

42 hogreta hogreta | E-mail | Web | 18. října 2013 v 21:14 | Reagovat

[41]: Píšu o chybách a místo "chuť" napíšu "chuď", no to mě teda podrž :-D. No nic, asi jdu spát, pro dnešek mám dost :-D. Pardon:)

43 Kumí Kumí | Web | 18. října 2013 v 21:31 | Reagovat

Komu není pomoci, tomu často ani není třeba pomoci. Nech je dělat si svojí radost, určitě jim jí to udělá víc než tobě vzteku :)
Sice se názorově (nebo minimálně co se týče vyjadřování) dost lišíme, ale to neznamená, že se mi tvůj článek nelíbí. Líbí a hodně. Je to smysluplná reakce a takovýhle nářez by je snad mohl nakopnout k přemýšlení.
Takže, milé dámy/chlapy/píšící individua, zde vám dám ještě malou radu od sebe:
AŤ SI MYSLÍTE, ŽE SE VÁS TENHLE ČLÁNEK TÝKÁ NEBO NE, ZAMYSLETE SE, CO MŮŽETE UDĚLAT PROTO, ABYSTE PSALI LÍP.
Ne prvotně pro blaho české literatury, ale pro vás samotné.

44 Diarsie Diarsie | E-mail | Web | 18. října 2013 v 21:32 | Reagovat

Píšem poviedky, ktoré následne zverejňujem na svojom blogu a som si  vedomá toho, že nie sú dokonalé. Kritiku prijmem rada, hlavne tú konštruktívnu ;).
Avšak neznášam ak sa snažím niekomu poradiť (napr. upozorním človeka na to, že existujú aj synonymá) a ten dotyčný moju pomoc tak vulgárne odmietne. Samozrejme, mysliac si aký úžasný spisovateľ je... Niektorý ľudia si jednoducho pomôcť nedajú...
Avšak už len sa opakujem.
Nuž a tvoj článok hodnotím len pozitívne ;).

45 myší královna myší královna | E-mail | Web | 18. října 2013 v 21:37 | Reagovat

[37]: Já mám zase slovenský Word nastavený na Češtinu a s některými pravidly a tvary si neví rady.

[40]: Ehh... můžu se zeptat, na jaké univerzitě a fakultě? Jen pro zajímavost, protože se mi tvůj postoj vzhledem k tématu zdá zvláštní, nemusíš odpovídat. Díky.

[42]: Héj, klasika... od doby, co chodím s dyslektikem, který je schopný napsat "jak jse máš", zaměňuju hlásky v rámci spodoby naprosto běžně. :-D

46 Anne Eyre Anne Eyre | E-mail | Web | 18. října 2013 v 22:03 | Reagovat

Já byla nejdřív rozmazlená samým "krása" a "skvělé, pokračuj". Pak přišla dlouhá přestávka, po které přibude komentář pouze od kamarádky a to takový, že bych vsadila klidně celou svoji knihovničku (je libo Bídníky z roku 1928?), že to nečetla.
Sama na netu raději skoro nečtu, pak se tomu dá dobře vyhnout. Smutné je, že existuje i druhý extrém, kdy se autor snažit může, ale nedostane ani "jdi se zahrabat" ani "super" a vlastně ani nic jiného. Poslední dobou vidím hrozně často zamyšlení nad myšlenkovými pochody těchto "autorů", ale občas mám chuť se zamyslet nad čtenáři. :)

P.S. Ještě je super, když čtete něco od takového "autora", který tvrdí, že s PC umí, gramatiku zvládá, a i kdyby ne, World (ano WorLd) by mu to opravil. :D

47 Ainree Ainree | Web | 18. října 2013 v 22:17 | Reagovat

[45]: Nezlob se, ale hodně mi záleží na anonymitě, takže bych nerada byla konkrétní. Jedná se o státní univerzitu, věhlasného jména :-) Ale klidně mohu uvést příklady fonetické transkripce, nějakých slov (považuji to za znalost, kterou by laik neměl), abych dokázala, že "nekecám" :-)

48 Kimo...:D Kimo...:D | E-mail | Web | 18. října 2013 v 22:19 | Reagovat

Hrubky..? Eh...ve svích článkách jich mam mnoho...:D Bohužel mi word ( a dál nevím...) neopravuje chyby...tak se aspon na začátku článku omluvim...:D Ale je fakt že když čtu povídky od někoho a vidím že příma řeč je splácaná do textu a ani uvozovky tam nejsou tak kritizovat musím...:)

49 Žebyjá? Žebyjá? | E-mail | Web | 18. října 2013 v 22:29 | Reagovat

Kritizovat se musí citlivě - nikdy nevíš, kdo za tím vším stojí. A pokud je někdo cíťa, pak ho to může odradit od tvoření. Něříkám, že by se mělo chválit to, co si pochvalu nezaslouží. Ale trocha citu je pro začínající pisálky potřeba.

Jináč je mi to, co si kde kdo píše, celkem buřt. Je spousta lidí, který píšou jen tak, nemaj vysoký literární ambice - je to pro ně relax. Takovej člověk nepotřebuje dodržovat formu, nemusí se řídit pravidlama psaní. Je fakt, že jeho dílo nikdy nebude tak dobrý, jako kus od člověka, "kterej se vyzná." Ale mělo by bejt? Já strašně nerada vidím takový to "to, co píšeš, to se nedá číst, jak to můžeš publikovat, omg" Ono to totiž dost odrazuje - ne ty, kterých se to týká, ale ty, který třeba psát jakž-takž uměj, ale prostě si nevěřej. A to je škoda.

50 myší královna myší královna | E-mail | Web | 18. října 2013 v 22:43 | Reagovat

[47]: Tak o přesvědčení se mi fakt nejde. Ale beru.

[49]: Tak samozřejmě tu mluvím o slušné kritice. Nejsem ten typ, co by napsal "vytři si s tím p.del ty dementní krávo". BTW, něco takového se mi stalo na Písmákovi svého času, když tam chodila hovada.

51 Pio Pio | E-mail | Web | 18. října 2013 v 22:50 | Reagovat

Máš recht. Ale taky je pravda, že konstruktivní kritika neobsahuje žádné odsouzení a vyhnání z literárního tvoření. Jen si ti pisálkové musí uvědomit, co to je psaní. To, že pro jejich "veledílo" se svět nezboří. Když jim to zhaníš, tak až je rozbrečíš, tak je leda odradíš. (Nemyslím jen ty, ale obecně :)
Jinak já internetové povídky také moc nečtu. Mám z nich právě docela strach a nebo jsou to FF a ta není mou vodou :)

52 Ainree Ainree | Web | 18. října 2013 v 23:06 | Reagovat

[50]: OK :-) Bude stačit, 5 slov dle tvého výběru? :-)

53 myší královna myší královna | E-mail | Web | 18. října 2013 v 23:46 | Reagovat

[52]: Jaká slova? Jaký výběr? :-D Já chtěla jen vědět, kde tě vychovali k takovému postoji. Pokud to nechceš říkat, tak to neříkej, mně je to jedno, já to přežiju, opravdu mě nemusíš "ukecávat" nebo co. Já už to prakticky uzavřela.

54 howrsegraficka howrsegraficka | E-mail | Web | 19. října 2013 v 8:48 | Reagovat

[26]: Jenom říkám 8-O

55 Rainy Rainy | Web | 19. října 2013 v 8:54 | Reagovat

Nevím, myslím, že je za tím trochu víc. Samozřejmě, je ubíjející, když otevřu literární blog a na něm najdu nějakou hrůzu bez špetky znalostí češtiny a dobrém slohu už pak raději ani nemluvě. Ale na druhou stranu, každý nějak začínal. Sama sebe nepovažuju za žádnou skvělou povídkářku, ale vím, že za tu dobu, co se věnuju psaní jsem udělala neuvěřitelný krok kupředu. Trochu jsem si potykala s čárkami, naučila se přivlastňovat podmětu a předmětu a podobné věci, ale pořád se učíme. U mých starých prací se mi ježí vlasy hrůzou, to je pravda. Jenomže kdybych je nepublikovala na blog, neukazovala je lidem, kteří mě hnali dál, nejspíš bych to dávno vzdala.

56 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 19. října 2013 v 9:16 | Reagovat

Trefný článek. největší problém vidím v tom, že spousta lidí, ať už píše povídky, básně či vyrábí nebo peče není schopna přijmout konstruktivní kritiku (připomínám konstruktivní, páč pokud autorovi kritik do očí vmete, že jeho dílo je totální sračka, pozitivnímu vztahu ke kritice jej nenaučí, ba naopak). Tohle by si měli uvědomit všichni ti, kteří se s kritikou nekamarádí, dřív, než svá díla začnou publikovat na internetu!

57 ledove-zahrady ledove-zahrady | Web | 19. října 2013 v 9:36 | Reagovat

No, já jsem tyhle "povídky" taky psala, a vyrostla jsem z toho. :)
Dobrý článek, akorát takové rozumbrady jako jsi ty bych nejradši pozabíjela :D Na druhou stranu, to už by pak zbyly jenom ty nanynky a blbouni, a to se mi taky nechce :-D Jak říká Rainy - každý nějak začínal. Já jsem taky začala takhle. Cizí jména za hendikep nepovažuju. Já mám jména v latině, párkrát mi to bylo vyčteno, ale já na to kašlu :)

58 Ainree Ainree | Web | 19. října 2013 v 10:21 | Reagovat

[53]: Jj, tak to jo. :-) Ale ten postoj jsem nezískala na škole, ten mám už dávno a ani škola ho nezměnila :-)

59 myší královna myší královna | 19. října 2013 v 11:24 | Reagovat

[58]: No ještě řekni, že jsi fanynka Lanczové a totálně mě vyvedeš z míry. :-D

60 Bonnie Galactic Bonnie Galactic | Web | 19. října 2013 v 12:06 | Reagovat

[40]: Trošku moc si to bereš...

61 Ainree Ainree | Web | 19. října 2013 v 12:24 | Reagovat

Nn, pro Lanczovou mám jen výraz nejhlubšího opovržení :-) Ale zase na druhou stranu, mám ráda histor. romány od Baronetu :-D

62 Houp Houp | Web | 19. října 2013 v 12:47 | Reagovat

Trefný. Jedním slovem trefným. Já sama jsem milovníkem kritiky, ale té kritiky, která se umí správně vyslovit. Pokud něco napíšu, ocením, když se někdo ozve, že to y je špatné i, že tohle je špatně, protože... a pokud se ozve kritika i na děj, no dobře, to přijmu, pokud to ovšem není napsané stylem: "Bože, to je p*čovina. Ty už nikdy nepiš!" "Odpad!"
Tohle lidičky není kritika! :-D
Ale souhlasím s tím, kdo tady psal, že každý nějak začínal a myslím, že nikdo se nenarodil zcela literárně dokonalý, dokonce ani v jiném ohledu, takže neshazovat nikoho, kdo píše, ale poradit mu a pokud to nepřijme, tak to už je jeho chyba. :))
Já bych potřebovala radit momentálně ve všech ohledech.

63 Lokusta Lokusta | Web | 19. října 2013 v 13:05 | Reagovat

Dnešní autori, nech ide o písanie pre písanie alebo o "vážny stav", si neuvedomujú, že literatúra je drina, a ak majú niečo verejené, tak je to verejné. Tvrdia, že ich odrádza tvrdá/nekompromisná kritika, osobne si myslím, že ich od písania odrádza skôr ich urazené ego, totiž ak im človek povie niečo aj s dobrým srdcom, tak majú vo zvyku v komentároch pritakať, no účinok žiadny - pokračujú v tom, čo začali; ak je človek ostrejší, aby to konečne pochopili a pomohli si, tak ostanú "nafúknutí". V dnešnej dobe sú renomovaní literárni kritici rozdelení na dve skupiny - skeptici a pesimisti, čo je, myslím, dôsledkom práve ponímania literárnej tvorby: "Veď si píšem iba pre seba a ty to nečítaj, keď nechceš." A potom BUM! vydá knihu.

64 myší královna myší královna | Web | 19. října 2013 v 13:12 | Reagovat

[61]: Alespoň že tak! :)

[62]: Spousta lidí nepochopila, že nekritizuju šity samotné, jako to, že je někdo obhajuje jako věc dokonalou a naprosto boží.

[63]: Samozřejmě, vydavatel vydá to nejprodejnější, ne to nejgeniálnější.

65 Lokusta Lokusta | Web | 19. října 2013 v 13:14 | Reagovat

[63]: A ešte mi nedá nedodať, že ak autori zvládnu štylistickú a gramatickú stránku príbehov, tak si neuvedomujú, že dobré diela majú všeobecnú platnosť a nie sú len o tom, ako Zuzka išla do školy a čo vtipné tam zažila, alebo ako sa Jožko zamiloval do Julky.

66 Rowan Rowan | Web | 19. října 2013 v 13:48 | Reagovat

Pobavilo :D Upřímně pobavilo :D A vystihuje to mnoho mých vlastních pocitů o náctiletých "spisovatelkách".

67 Ája Ája | Web | 19. října 2013 v 13:56 | Reagovat

Vím, o čem mluvíš a s některými předměty sporu souhlasím (fanfiction raději nečtu a na Twilight jsem alergická), i přestože mi přijde, že je to ostrý článek vyvolávající konflikt. Zaujal mě hlavní obrázek na blog.cz a titulek článku, jinak bych sem nezavítala (comic sans v obrázku záhlaví je toho příčinou).
Každopádně, Ty (nejspíš, snad jsem to pochopila správně) studuješ jazyk, já studuji typografii a dovol mi opravit Ti dvě velice, velice, velice (etc.) časté chyby, kterých se dopouští blogeři, a kterých ses dopustila i Ty. Měla bys o nich vědět, když káráš za typografii.
Dělám je taky na svém blogu, protože jsem líná je obcházet (proto nekárám, jen chci na ně upozornit).
1. pravidel - budiž ... má-li toto být pomlčka, jakože jsi ji nejspíš zamýšlela, protože je oddělena mezerami z obou stran, měla by jsi tedy použít znak pro pomlčku, který font Georgia obsahuje. Toto je znak pro spojovník, v angličtině Hyphen, popř. je to znak mínus. Pomlčku najdeš v mapě znaků a je označena jako em nebo en dash. Em je delší a používá se v anglické literatuře místo uvozovek, proto i z estetického hlediska doporučuji spíše en dash, což je klasická česká pomlčka. Máš-li numerickou klávesnici(kterou můj notebook neoplývá), zkratka by měla být ctrl+znak mínus.
2. "poměrně logického kontextu" ... Já vím, že blog.cz nebo Tvůj prohlížeč nepodporuje české uvozovky, ale tyto jsou anglické. České uvozovky jsou tyto: „“ (tzv. 99 66). Nevím, jestli to Word opravuje nebo ne, ale pokud by jsi psala články nejdříve v něm a teprve pak je kopírovala na blog, mělo by Ti program automaticky sázet uvozovky české.

Opakuji, že nekárám, tyto typografické prohřešky mám na blogu také, ale aspoň o nich vím.

68 Arvari Arvari | E-mail | Web | 19. října 2013 v 14:42 | Reagovat

[67]: Děvče, tu poznámku o uvozovkách jsi měla radši spolknout, jelikož jsi na šerednym omylu. Povídky jsem vždycky psala nejdřív ve Wordu, respektive Writeru, uvozovky jsou tam tak, jak mají být. Pak jsem to vzala přes Poznámkový blog, abych se zbavila formátování, co dělá na blogu vždycky bordel, nicméně uvozovky zůstaly. V editoru na blogu uvozovky pořád česky, kulatý, dole a nahoře. Po zveřejnění článku se automaticky vyměnily za anglický. Vždycky. Přivádělo mě to k šílenství, ale nic jsem s tím nenadělala. Platforma prostě český uvozovky nebere, ani kdyby ses stavěla na hlavu. (Což mi přijde docela vtipný, protože na bloggeru šlapou, jak mají, a to to není primárně česká platforma...)

69 myší královna myší královna | Web | 19. října 2013 v 15:26 | Reagovat

[67]: Co dodat, snad jen to, že font Comic Sans nemám v celém svém blogu ani jednou, takže nevím, kam jsi to směřovala.

"Pomlčku" používám tu, která je na mé klávesnici k dispozici (taky nemám numerickou), možná je to taky blbá výmluva, ale fakt nemám celý den na to, abych hledala "správnou" pomlčku. A to asi hodně lidí. Word ji opravuje, ale já píšu rovnou do editoru zde, jsem na to zkrátka hnilá. :-D

To o uvozovkách vím, samozřejmě, ale jak už píše nade mnou Arvari, Blog to zkrátka nepodporuje. Word to píše automaticky správně. Nicméně přiznávám, že jem si na ně zvykla, a kdžy píšu růčo, tak je píšu taky. :-D

Zkrátka se snažím psát v rámci možností tak, jak se má. Vždycky to samozřejmě nejde, ale to už je věc možností, ne vlastního úsudku.

70 Coco Coco | Web | 19. října 2013 v 16:44 | Reagovat

Naprosto přesně napsané. :)

71 rikiti-chan rikiti-chan | E-mail | 19. října 2013 v 17:12 | Reagovat

Ó můj Bože! Konečně někdo, kdo mi mluví z duše a nebojí se mluvit! :D
Je mi třináct let, ráda píšu podle sebe už od osmi let, kdy jsem ani nevěděla, že něco jako Word existuje :D Vždy jsem to psala na papír a poté to kriticky zhodnotíc vyhodila (což dělám až dodnes) :D
Úplně se mi hrůzou ježí chlupy na rukách, když nějaký člověk, třeba na šest let starší, uveřejní takovou slátaninu a ještě ke všemu s hrubkami, které by nenapsali ani páťaci -_\ *facepalmuje*
Předtím jsem vždy, celá trpělivosti, přečetla celý text a potom jen tiše zhodnotila špatnou známkou (mluvím o známkování na literárním webu PištePovídky).
Ale, jak jinak, už jsem to nemohla dál snášet.
Čím dál, tím více, se tam objevovaly pitomosti typu: "A PAK VEŠEL ON!" ... s následovným půl hodinovým popisem toho, jak nádherně se mu leskly vlnité vlasy ve světle kanceláře ředitele školy.
Vykašlala jsem se na všechno, přestala číst po třech větách a napsala kritiku, která musela vážně potěšit :D -_-
Nakonec jsem se šla léčit fantasy klasikou :-P :-D
Děkuji ti moc za takový článek :-) Díky němu cítím, že svět ještě není zatracen! :D

72 Miloš Miloš | Web | 19. října 2013 v 19:45 | Reagovat

[18]: Ano, chybí - v prvním řádku posledního odstavce.

Pokud tady někdo je hodný označení "spisovatel", pak to vůbec nejsou ty "slavné" pseudocelebrity fantasy žánru, ale Bev, Domovina a Robka.

73 Miloš Miloš | Web | 19. října 2013 v 20:01 | Reagovat

[18]: Ano, chybí v 1. větě posledního odstavce (za vloženou vedlejší větou - před "se jen shazujete".

Pokud tady někdo je hodný označení "spisovatel", alespoň v žánru povídka, pak to jsou Bev, Domovina a Robka. Autorky fantasy nesleduji, toto zaměření mě vůbec nezajímá, považuji to jen za módní vlnu vyvolanou Pánem prstenů a Harry Potterem.

74 Miloš Miloš | Web | 19. října 2013 v 20:30 | Reagovat

[73]: Tento komentář jsem neviděl, že by se uložil, Blog.cz byl totiž chvíli nedostupný, proto jsem ho později volnými slovy napsal znovu. Jeden z nich je tedy zbytečný, stejně jako toto vysvětlení.

75 Čerf Čerf | E-mail | Web | 19. října 2013 v 20:35 | Reagovat

Velmi dobrý článek. Nicméně já bych to neviděl tak vyhroceně. Ano, na webu je k dispozici spousta šílených textů, jejichž autoři sami sebe pyšně považují za spisovatele. Kdo je přesvědčený o vlastní genialitě a cizím názorem (podotýkám - dobře míněným) pohrdá, tomu sebekonstruktivnější kritika nepomůže. Po nějaké době buď psát přestane nebo si prožije nepříjemný (ale užitečný a očistný) okamžik zděšeného prozření, kdy se sám stane nelítostným kritikem svých starších věcí a umožní mu to jít dál.

Samozřejmě, optimální by bylo, kdyby autor podrobený konstruktivní kritice vyskočil a svého mentora za dobrou vůli nezištně pomáhat políbil na čelo. Jenže k tomu je zapotřebí určitá pokora (alespoň autorská, když už ne lidská). Osobně negativními reakcemi na cizí tvůrčí počiny velmi šetřím; ostatně často je zřejmé, že by to nejspíš byla zbytečně vynaložená energie. Když se mě někdo zeptá na názor, rád mu ho řeknu, ale jinak se snažím na cizím blogu chovat jako na návštěvě v cizím bytě, kde taky většinou hned nezačnu kritizovat obraz jelena na zdi :-). A když už přece jen něco komentuji a někdo mi mou dobře míněnou kritiku omlátí o hlavu? Nu což, pokrčím tedy rameny a řeknu si: Nechceš? Tvoje věc! To přece ještě neznamená, že se autor po nějaké době nemůže vypracovat sám. Jen možná nemusel jít celou cestu pěšky, ale mohl kousek popojet na kole :-).

76 Meggy Meggy | Web | 19. října 2013 v 23:31 | Reagovat

V některých věcech s tebou souhlasím. Serou mě lidi, kteří napíší něco, co se mi nelíbí, slušně jim to okomentuju, nenadávám jim, jen vyjádřím opačný názor a hned jsem hrozně špatná a všechno tak, že jo.
Na druhou stranu, když lidi píšou shity a přijmou kritiku, proč ne, každému se líbí něco jinýho. I když někdy jsou to extrémy, co jsou shity snad pro každého.

77 Kitty Kitty | E-mail | Web | 20. října 2013 v 10:04 | Reagovat

Koukám, že jsem dobře udělala, že jsem sem dnes klikla. Čtu zde hromadu komentářů a většinou souhlasím. Já se taky snažím psát spisovně, ale někdy mě strhne elán a píšu, jak mi jazyk narostl. Snad jen s tím, že se snažím používat správnou gramatiku. I s tím mívám potíž, když chci být originální nebo "regionální".
Dílka nanynek, které neumí myslet, mluvit ani psát, nečtu. Škoda času. Třeba mají své čtenáře?! Už jsem stará na to nechat se prudit. Článek mě potěšil, je jako víno - abych přičinila konstruktivní komentář :-P
(a teď si to jdu po sobě přečíst) ;-) Hezký den pohodovým literátům :-)

78 jajafilm jajafilm | Web | 20. října 2013 v 15:10 | Reagovat

Ahoj, jo, taky asi patřím mezi pseudo pisálky z internetu, plně ti však rozumím stejně jako těm "spisovatelům".
Jde o to, že když člověk něco napíše, je to jeho "dítě" a tím pádem nerad slyší nějakou negativní kritiku. Buďto si to bere moc osobně, pak když je kritika, skutečně jen negativní, už v životě nevezme pero, popřípadě klávesnici, do ruky, nebo si také z kritiky nedělá nic a zařadí ji do složky: "Jo, zase nějaký namyšlený blbec, co si jen honí ego." Ale když by kritika nebyla žádná, jak bychom se mohli zlepšit? Nebo by nám to trvalo 4X tak dlouho.
Je zbytečné autora, který napíše úplný shit, zadupávat do země, nebo ho obviňovat z toho, že nečte. Nemusí to být zrovna pravda. Někteří čtou, ale když čtou, tak čtou. Nepropojí si jednu činnost s druhou. Aš posléze se to některým propojí, ani jsou schopni obdivovat jako čtenáři nejen příběh, ale i styl autora a všímat si jak, co se píše. Někteří se také potřebují vypsat. Každý autor má období, kdy píše své prvotiny, které stojí za starou belu, a pak se to někdy zlomí. U někoho to trvá déle u někoho kratší dobu a nezatracovala bych, když zveřejňují hned od počátku, protože, pak díky právě té kritice se to může zlomit dřív, navíc pak jako čtenáři vidíme jejich postupný vývoj.
Takže když děláme kritiku, je dobré něco pochválit. Podle mě vždy se dá něco pochválit a něco zlepšit. Autor to pak lépe skousne. Já osobně patřím přesně k těm autorům, kteří negativa špatně berou, vím to o sobě, a tak raději odpovídám až dva, tři dny po tom komentáři, abych mezitím vychladla, popřemýšlela o tom, co je mi vytýkáno, a byla objektivní.
Když už objektivní kritika, jsem pro to říct proč, co je konkrétně špatně. Kritika typu: „No docela to jde“, „Je to schit.“, „Ten konec mě naštval, je blbej“, člověku nepomůžou. Taky občas sem tam píši kritiku, a když už, tak už se vším. Píši, co konkrétně se mi nezdá a někdy i jak si myslím, že by se to dalo vylepšit, a nikdy se mi zatím nestalo, že by mi někdo odepsal: „Trhni si nohou.“ Je také však pravda, že nejsem moc známá.
Co se týče gramatiky, tak jasně. Také mám s ní problém a vím, že moje chyby nejsou jen v překlepech. Vím to, a proto si dílko přečtu jednou, dvakrát, třikrát… až mi začne lézt na nervy a přeci tam ty chyby jsou, a když se tak stane, tak si najdu nějakého korektora. Když člověk ví, že v takové věci plave, je hanba se vymlouvat na to, že to dělá schválně. Vlastně mě napadá jen jedna varianta, kde by se to dalo tímto zdůvodnit. Kdyby spisovatel/ka psala v ichformě deník, jehož autor by mělo být dítě, nebo člověk se specifickou poruchou učení. Tomu by museli být ale přizpůsobeny chyby i všechny ostatní výrazové prostředky. Také by muselo být nad slunce jasné, že je to schválně, což docílí člověk prostě tím, že to schválně bude a bude to mít své opodstatnění. Je to hrozné, co se občas na netu objevuje, ale ne všechny povídky jsou špatné. Já mám například povídky takhle volně přístupné docela ráda, ale člověk musí hledat, hodně hledat, než najde něco, co se dá číst.
O moderní poezii, odkazu avantgardy, pravidlech, která částečně zrušila, bych ještě mohla napsat tak šest stránek, ale to by tenhle komentář byl skutečně ještě delší, než teď je, a nikdo by to nechtěl číst.
Děkuji za zajímavý článek. :-)

79 Mstitel Mstitel | 20. října 2013 v 15:15 | Reagovat

Vyjádřila jsi to úplně přesně. Já trochu píšu, ale je mi jasné, že nejsem žádná Rowlingová. Snažím se psát česky a gramaticky správně (vždyť čeština je krásný jazyk) a nenakrknu se kvůli někomu, komu se mé články nelíbí. Mně se zase nemusí líbit ty jeho ;-)
S tvým hodnocením dnešní poezie vřele souhlasím. Napsala jsem pár básniček (asi na dvě jsem pyšná, ostatní stojí za "prd") a i ty se pokouším psát inteligentně, ne jenom "odenterovávat". Díky za tenhle článek, konečně někdo kdo sdílí můj názor :D

80 myší královna myší královna | 20. října 2013 v 15:21 | Reagovat

[78]: Já ti děkuju za náročnou reakci! :-D Souhlasím, ale vyjmenováváš hlavně situace, kdy se s chybami počítá. Myslím si, že i desetileté, dvanáctileté dítě se umí se psaním vyhrát, když chce. Určitě nejsem sama, kdo od této skupiny četl několik fakt dobrých věcí. Samozřejmě se nedá očekávat, že z floutka, co nezačal ani mutovat, bude ze dne na den Franz Kafka, ale i v rámci jisté věkové skupiny se dobré a špatné věci rozeznat dají. Nicméně, jak jsem se tu zmínila několikrát, mluvím o skutečně KONSTRUKTIVNÍ, věcné kritice, která často zůstává vniveč. Před pár dny jsem na blogu narazila na dvanáctiletou holku jejíž povídky ani jako by nebyly povídkami, ale její básničky byly skvělé. Puberta je od toho, aby se člověk hledal; taky bych byla naštvaná, kdyby mně někdo ve třinácti řekl "vykašli se na tu kytaru, nemáš na to prostě vlohy". Ale s odstupem času vidím, že jsem se prostě hledala, a kdybych kreativitu a čas namísto pokusů o brnkání vložila do psaní, byla bych možná, MOŽNÁ někde jinde.

Jinak ještě jednou: všem děkuji za komentáře a to, že článek četete.

81 Eliss Eliss | 20. října 2013 v 15:25 | Reagovat

Tak takhle jsem se už hodně dlouho nenasmála xDDD
A naprosto s tebou v jistých věcech souhlasím, hlavně kvůli mé averzi ke Stmívání a obecně upírům všeho druhu, za což vlastně Stmívání může (kdyby tohle viděl Bram Stoker, udělal by Drákulu ještě krvežíznivějšího). Nicméně, jsou i tací, kteří tu kritiku přijmou a (NĚKDY) za ní i poděkují. :-)
Gramatika je mrcha bezcitná, ale žít bez ní nejde...nebo možná jo, ale dál jak k jezdícímu pultu se nedostaneme. On je taky rozdíl, když si někdo plete měkké a tvrdé i/y ve větách, jako třeba: "Stráže mu podalI (Y) kopí." Tohle ještě pochopím, ale jednou jsem narazila na...nevím už jak to přesně bylo. Každopádně: "Lýbal mě na ůsta."
....a to nepřeháním.
Jinak děkuji za vážně zajímavý článek. Pobavil a zároveň donutil k zamyšlení :-)
Takže já si asi teď půjdu svou povídku zkontrolovat, aby to nedopadlo špatně :-D

82 Em Zet Em Zet | Web | 20. října 2013 v 16:34 | Reagovat

Zdravím,
v prvé řadě řeknu, že se mi článek celkem líbil, byl to skvělý nápad, zajímavé téma. V odstavci o opravách ve Wordu a o tom, jak se píše přímá a nepřímá věta, jsem jen a jen souhlasila.
Na druhou stranu přijde mi, že v některých věcech jsi dost konzervativní. :-) Například přijde mi už opravdu trapné, jak všichni používají knížku Stmívání jako odstrašující případ literatury. Je to ohrané, kromě toho ty knížky nejsou zdaleka tak špatné a rozhodně nemůžeme posuzovat knihu podle filmu, jak to dělá mnoho lidí, které bohužel znám. Dále mě dost zarazila tvoje nechuť k cizím jménům (tys to nazvala anglofilismem). Já například v povídkách/novelách ráda používám cizí jména, protože se mi moc líbí, mnohdy si vymyslím i vlastní jméno s použitím překladače na Googlu, třeba jako moje uživatelské jméno na Skypu, Tomeyja nebo Tyhjasaari, jednou v islandštině a podruhé to samé ve finštině, ale to jsem se dostala někam jinam. :-) Pokud si to tak chtějí psát, myslím, že tohle je vážně tak trochu jejich věc. Ale pokud děj zasazují do jiné země, je pravda, že by si měli alespoň něco o té zemi zjistit, aby tam nepsali samé bludy. :-D
Tento komentář asi nic moc neřekl, ale chtěla jsem prostě sdělit svůj názor bez ohledu na to, jestli se mnou nikdo nebude souhlasit a budete mi psát, že jsem stejná jako ostatní "anglofilské" nány, které neumějí psát hezky-po-česky.

83 Ája Ája | Web | 20. října 2013 v 16:38 | Reagovat

[68]: Když už se vypisuji s přezdívkou, neoslovuj mě děvče, prosím, tato (ležerná?) pojmenování nesnáším i v reálném životě, natož na internetu.

Mrzí mě, že ty uvozovky nefungují. Alespoň v komentářích se zobrazují správně.

84 Ája Ája | Web | 20. října 2013 v 16:47 | Reagovat

[69]: Omlouvám se, na první pohled ten font vypadal jako Comic sans italic, ale tipuju, že je to Bradley Hand ITC. Ale není typograficky upravený.

85 Mei Mei | Web | 20. října 2013 v 17:14 | Reagovat

Myslím, že házet všechny do jednoho pytle, je trochu blbost. Mezi těma kopama "spisovatelek" se najdou opravdové spisovatelky. Už jsem našla minimálně pár blogů, kde to opravdu za něco stálo.

Ne každý je češtinář, stane se, že prostě někdy jedno íčko prostě zblbne. Stačí jemně upozornit, nedělala bych kvůli tomu zbytečně vlny.. :-)

86 Monnie Monnie | Web | 20. října 2013 v 18:01 | Reagovat

Já si myslím, že každý může psát jak chce. Ano, naprosto chápu, když jsou v textu chyby, špatně dané čárky a nebo je text bez odstavců. To mi někdy taky vadí. Ale copak jsme tak taky nezačínali ? :)

87 myší královna myší královna | 20. října 2013 v 18:06 | Reagovat

[82]: Nevadí mi Stmívání jako takové, ale móda upírství, kterou všechny autorky sledují (všechny v této věci).
Pojmenovat sexy mrchu v povídce Amanda a borce s fárem Carlos je podle mě u češky pozérství.
(příklad a nemusím chodit daleko)

[83]: Ležérní jako jarní.
Jak bys to písmo proboha chtěla upravit? Je tam tak, jak bylo v programu!

[85]: A ty si myslíš, že tohle směřuju na ty, co stojí za to? 8-)

[86]: Já teda začínala hodně pofidérně a vztekala jsem se, když mě někdo opravoval, ale na "já to tak píšu" jsem byla ještě soudná.

88 Smoke. Smoke. | Web | 20. října 2013 v 18:34 | Reagovat

Myslím, že hlavní problém je, že neskutečné množství lidí píše (ať už básně, povídky, cokoli...), ale jen málo lidí čte a konstruktivně kritizuje.

Čeština je krásná a je velká škoda, že je takhle przněná. Musím ovšem podotknout, že mnohem víc než takové ty "nánovské" povídky mě štvou některé články na téma týdne. Ty povídky se alespoň o něco snaží, ty dívky mají obvykle nějaké ambice a jejich snažení mívá nějaký cíl, byť ho výsledná povídka třeba úplně nesplní. Snaží se něco tvořit.

Kdežto články na téma týdne, které jsou všechny podle jednoho schématu:

"/téma týdne/? tyjo, nevim co na to napsat. neni to moc zajímavý, ale je to /slovníková definice tématu týdne/. doufám, že se vám článek líbil i kdyš byl krátkej :*** :333",

ty mě vskutku neskutečně vytáčejí.

Nejsou inovativní, nejsou zábavné, nejsou pravopisně správné. Nejsou to články.

89 bludickka bludickka | E-mail | Web | 20. října 2013 v 19:29 | Reagovat

Tak ti nevím. Poslední dobou vůbec nemám chuť zabývat se ostatními lidmi, kteří mě nijak nezajímají. Proč někoho hodnotit. Pokud se mi něco fakt nelíbí, tak to vůbec nečtu. Nemám touhu poučovat ostatní, ani se na to necítím, i když bych třeba mohla. Jsem zastáncem toho, ať si každý dělá a píše, jak chce. Já se taky nedržím žádných stylů, nerada používám přímou řeč, takže na blogu třeba uvozovky nepíšu. Nezajímají mě pravidla. Snažím se o gramatickou správnost, ale netrvám na ní. Samozřejmě, když je to fakt paseka, nechce se mi číst dál. Často ale třeba komentuju z mobilu, kterej se mi seká, takže tam může být chyb víc než dost. Nebaví mě prožívat zbytečnosti. Když u někoho náhodou narazím na nějakou hrubku, nemám potřebu ho opravovat. Jde mi o text a o osobu, která ho napsala, detaily neřeším.

90 Lucia Lucia | 20. října 2013 v 19:36 | Reagovat

89/ asi tak to vidím i já :-)

Když jsem začínala psát na svůj blog, psala jsem jako prase a nikdo mi tam nic nenapsal.
Učila jsem se sama, postupně, pořád jsem dělala chyby, ale kritika stále nepřicházela.
Dnes už o ni nestojím a sama nekritizuju, ani jsem nikdy nekritizovala. Když se mi něco nelíbí, přestanu to číst a vrhnu se na něco jiného. Naštěstí nás to tady nikdo nenutí kupovat.
Až zpoplatní i blog, pak půjde do tuhého, ale do té doby, ať si každý píše, co chce. Lepší psát, i blbě, než se řezat do rukou. Chci tím říct, lepší dělat aspoň něco, než vůbec nic!
Každý si postupem času najde to, co ho baví a čemu se bude chtít věnovat víc. Všichni zkoušíme své možnosti a internet nám k tomu dal prostor, proto ho využíváme.
Ti, co na to mají žaludek, ať kritizují, neberu jim to, ale ať to dělají opravdu objektivně, bez vyhrocených emocí. Správná kritika by měla člověku pomoct, ne ho odradit.
Nekritizuji tento článek, pouze reaguji, na něj i komentáře zde, jak to vidím já.

91 Kane Kane | Web | 20. října 2013 v 20:06 | Reagovat

Podle mě je tohle přehnané. Kritika je dobrá, ale musí být objektivní. A každý někde začíná. Není důležité, že je to baví? Nikdo se nenarodil jako superhvězda. Já sama jsem se díky svému blogu a psaní hodně naučila, přestože jsem žádnou kritiku nedostávala. Chyby si zpětně najdu sama, vidím pokroky a to mi stačí. Neodradí mě od toho někdo, kdo si myslí, že neumím psát. A když se sem tam použije nespisovné slovo, proč ne? Text to oživí. Téměř v každé knize se něco takového najde. Chápu, že tě rozčiluje, když někdo píše povídku bez čárek, napíše BIDLET apod., ale je také třeba hledat něco trochu kvalitnějšího, co se dá slušně kritizovat, a ne články devítiletých holek.

92 Em Zet Em Zet | Web | 20. října 2013 v 21:58 | Reagovat

[87]: Ale zase neříkejme, že ani na "ohrané" téma upírství nemůže vzniknout krásná a originální kniha. Sice to bude jedna mezi tisíci, ale není to nemožné. Mluvím například o knize Noční klub od Jiřího Kulhánka. Četla jsi ji? :-) Podle mého názoru je neskutečně originální i přesto, že se v ní vyskytují upíři.
Carlos je trochu přehnaný, to je pravda. :-D Ale třeba to byl Mexičan :D

93 feelingroovy feelingroovy | E-mail | Web | 20. října 2013 v 22:02 | Reagovat

A já si 5 let myslela, že svorka je slečna....Ale teď trochu vážněji-překlepy mě štvou, bohužel ani já se jim občas nevyhnu(zvláště o půlnoci za minimální viditelnosti....ok, moje blbost). Ale jak už zaznělo v ostatních komentářích, někde se začít musí. No, a když blog píše, dejme tomu, 12ti letá holka, ne vždy jí dojde, že před "ale" se píše čárka, a že debil je s měkkým "i"(...No, ale je pravda, že sprostá slova jsou většinou napsaná dobře. A člověk se přeci učí celý život, no né? :-D A mezi námi, já na pravopis taky někdy dlabu(nejčastěji při psaní SMS v přeplněném autobuse).Normálně se ale přeci jenom snažím psát podle PČP. Snad úspěšně:-|. Aspoň se pak můžu smát při čtení facebookových hádek, přiznání a podobně. Vlastně ještě teď si vzpomínám na jeden psaný rozhovor mezi mnou(18 let) a třemi děvčaty(12-14 let). Probíhal na serveru Hry.cz na "Kecálku" a začal asi takto(hrubky jsou úmyslné):
Holka 1: koik vám je let?
Holka 2:13
H.3"12
Já:18(chtěla jsem zamachrovat.... :-D

94 feelingroovy feelingroovy | E-mail | Web | 20. října 2013 v 22:06 | Reagovat

H.1: nevjeřim
Já:tak nevěř
H.1:sy myslíš, že si vtipná, co? neseš...sy trpaná, faktže jo...
Já: Ok, beru na vědomí
H: ti je nejvíc 10, krávo..
No a takhle to pokračovalo až do mého odchodu ze stránek...Ale nasmála jsem se, to jo...Fakt, nikdy v životě jsem neviděla takovou úrodu blábolů....nevěřím, že by byly tak blbý...snad nejsou....Pěkný večer všem:D

95 Willard Willard | E-mail | 12. prosince 2013 v 1:50 | Reagovat

Perfektní a pravdivé! Já s rodným jazykem sice dost bojuji, ale pokud chce člověk publikovat - zkrátka vyjadřovat se písemně   k ostatním je dobrý pravopis a schopnost vyjádřit se základním předpokladem, nikoliv výhodou. ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama