Jóga Nidra - spánek jógínů

29. května 2011 v 21:45 | Myší královna |  Životní styl&jóga
Ahoj, ahoj,

možná jsem vám nedávno vyprávěla svoje návštěvy u psychologa s úzkostmi. Praktikovali jsme krom obyčejných testů arozhovorů i meditační cvičení. Musím uznat, že mi pomohla. U meditace je důležitá její pravidelnost, aby si člověk osvojil techniku uvolnění se. Když jsem se v pubertě bila s depresemi a sebevražednými myšlenkami, dělalo mi problém uvolnit se a vyčistit si hlavu. Myslím si, že kdybych už tehdy začala s meditací, dost problémům bych se vyhnula.

Naše rodina sejóze sice pasivně, ale věnuje celá léta. Babička si jogou spravuje záda, bylinkama tělo znavené chemoterapiemi. Bylinkářství a jóga, to je naše. I když o tom máme jen číst ;)

První meditace, kterou jsem praktikovala, byly relaxační pohádky na kazetě. Pracovaly na principu autogenního tréninku. Jako osmiletá - veřte mi nebo ne - jsem se pokoušela několikrát o jogu nidru.

Její princip spočívá ne v opravdovém spánku, ale snažíme se při ní dostat do fáze mezi spánek a vědomí. Vědomý spánek. Polospánek. Tuto techniku přinesl lidstvu před dávnou dobou Svámí Satyananda Saraswati, když usnul při předčítání véd a uvědomil si, že celou dobu vnímal text. Napadlo jej tuto metodu vypilovat.

Má devět fází. Po celou dobu je nutné, aby vás někdo vedl. Ať už duchovní učitel nebo jen nahrávka ;-)
Trvá 20 - 30 minut. V první fázi se uložíte do polohy na zádech, ruce podél těla, zabezpečíte teplotu,která je vám příjemná. Nic vás nesmí rušit. Zaposlouchejte se do hlasu, který slyšíte a který vás provází.

Další fáze je samotná relaxace a postupné uvolňování celého těla. Pak si postupně uvědomujeme jednotlivé části těla (pokud byněkdo chtěl začít s touto technikou, je to ta, kterou mě učil psycholog, vpřípadě zájmu se na ni můžu zaměřit).

V další části si člověk vybavuje jakýsi záměr nebo přání. Je to předsevzetí, které si ukládáme do myšlenek a posléze se může vyplnit. Musí to být ale pozitivní myšlenka, která nás těší. V joga-nidře se jí říká "sankalpa". Má být osobního rázu a opakovat se, dokud se nesplní. Je důležité jít cvičit s tím, že máme svoji sankalpu. Bývá to nenásilná pozitivní věc jako "jsem vyrovnaný a klidný" nebo "budu dělat to a to".. =)

Pak se během cvičení několikrát soustřeďuje na pocity, části těla a dech. Na pořadí a následující vizualizaci záleží podle textu, který slyšíte. Výše, jak jste si možná všimli, jsem uvedla hypertextový odkaz na kradší jogu nidru. Delší, až půlhodinovou verzi, si můžete stáhnout zde.

Spoustu poslechových meditací najdete na stránkách www.drnespor.eu a textů na webu www.joga-oline.cz, což jsou i mé zdroje.


S láskou

Kris
kid.psanec(v)seznam.cz
 


Komentáře

1 kristybendy kristybendy | Web | 30. května 2011 v 19:36 | Reagovat

To je haluz, musím zkusit. O to jsem se jednu dobu zajímala ale když jsem se o to jednou pokusila, tak jsem u toho usnula, takže jsem se o to už nepokusila. Ale tu nahrávku jsem si teď stáhla, tak uvidím jak to dopadne. Díky za tip:)

2 Opti-Mystique Opti-Mystique | E-mail | Web | 31. května 2011 v 19:13 | Reagovat

vááu, no vypadá to zajímavě... jógu a meditaci všeobecně mám ráda. Možná, že to vyzkouším až budu mít trochu víc volného času než teď... :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama